بررسي جامع انواع تجهيزات تهويه مطبوع بررسي جامع انواع تجهيزات تهويه مطبوع .

بررسي جامع انواع تجهيزات تهويه مطبوع

مقايسه مصرف برق كولر گازي و داكت اسپليت

كولرهاي گازي يا اسپليت و داكت اسپليت ها دو مورد از سيستم هاي تهويه مطبوع مستقل و رايج هستند كه مقايسه تفاوت هاي آن ها مثل موضوع هزينه مصرف برق، از جمله سوالات متداول مشتريان هنگام خريد است. از اين رو موضوع مهمي كه درباره مقايسه اين دو دستگاه وجود دارد، ميزان مصرف انرژي آن ها نسبت به يكديگر است كه در ادامه به بررسي آن مي پردازيم.

مصرف برق داكت اسپليت بيش تر است يا كولر گازي؟

همانطور كه مي دانيد داكت اسپليت در واقع همان كولر گازي است، با اين تفاوت كه يونيت‌ داخلي آن به جاي اينكه به صورت روكار روي ديوار و يا سقف نصب شود، به شكل توكار داخل سقف كاذب نصب مي‌ گردد. البته انواع ديگري از اسپليت مثل كولر گازي ايستاده، پنجره اي و پرتابل نيز وجود دارند كه به صورت ايستاده در مكان دلخواه قرار مي گيرند و شما در صورت تمايل مي توانيد اقدام به خريد آنها كنيد. توجه كنيد كه قيمت كولر گازي به طور كلي بر اساس فاكتوهاي متعددي از جمله ظرفيت هوادهي، برند و ساير مشخصات فني آن تعيين مي شود. در مجموع ميزان مصرف برق دو دستگاه اسپليت و داكت اسپليت در ظرفيت و مدت كاركرد مشابه هم تفاوت زيادي با هم ندارند، اما معمولا داكت اسپليت با ظرفيت هاي بالاتر مي تواند متراژ بيش تري را نسبت به اسپليت ديواري خنك كند و همچنين نصب و استفاده از آن براي فضاهاي بزرگ، به صرفه تر از نصب چندين دستگاه اسپليت كوچك يا متوسط مي باشد.

مقايسه هزينه برق كولر گازي و داكت اسپليت

 واضح است كه هر دو نوع دستگاه كولر گازي و داكت اسپليت با ظرفيت هاي يكسان، ميزان مصرف برق يكساني نيز دارند، اما اين احتمال كه قبض برق هاي متفاوتي در شرايط يكسان داشته باشيد نيز وجود دارد. علت اين موضوع را مي توان در قالب مثال زير مطرح كرد:براي نمونه اگر يك واحد 90 متري دو خوابه در شرايط آب و هوايي تهران را تصور كنيد، به 2 عدد اسپليت 9000 براي دو اتاق خواب و يك اسپليت 24000 براي سالن نياز خواهيد داشت. اما اگر يك دستگاه داكت اسپليت 36000 براي اين واحد تصور كنيم، با توجه به عدم بهره برداري هم زمان از فضاها، ميزان برودت كمتري براي اين واحد كافي است و داكت اسپليت 36000 به جاي چند اسپليت ديواري گفته شده از برندهاي مختلف براي آن مناسب است.

براي هزينه اوليه اسپليت هاي برندهاي مختلف مثل كولر گازي هايسنس، جي پلاس، ايران رادياتور و... براي شما مهم است، مي توانيد به سايت هاي مرجعي مثل دماتجهيز مراجعه كنيد. در حقيقت كاهش ظرفيت داكت اسپليت منجر به كاهش مصرف انرژي شده و كاهش تعداد يونيت‌ها نيز باعث كاهش دفعات استارت و استپ و در نهايت كاهش مصرف برق مي شود. همچنين اگر متراژ و ساختار واحد مورد نظر شما به طوري باشد (مثلاً بالاي 150 متر) كه از يك داكت اسپليت براي سالن و هال و از داكت اسپليت دوم نيز براي فضاي اتاق خواب ها بصورت مجزّا استفاده كنيد، مشكل اتاق‌هاي خواب با يك دستگاه واحد برطرف مي شود. از اين رو مي توان نتيجه گرفت كه مصرف برق كولر گازي و داكت اسپليت بر اساس متراژ، كاربري، ظرفيت، نحوه و زمان هاي بهره برداري آن ها تا حدودي با هم فرق دارد.


برچسب: كولر گازي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ساعت: ۱۱:۵۷:۰۱ توسط:negara موضوع: